قصص قرآن، پیشنهادی ارزنده برای ایجاد یا احیای تئاتر دینی



راستش پیش از هر چیزی متن کم داریم. اینطور نیست؟ نمایشنامه ی مربوط به تئاتر دینی! نمایشنامه ای با مضامین مذهبی و در عین حال دارای قصه ای جذاب. نمایشنامه هایی که هر دو وجه را راضی کند یعنی هم دراماتیک باشد و هم پایه و اساس دینی و مذهبی داشته باشد.
بازنگری به قصص قرآنی از سوی اهل فن یعنی نمایشنامه نویسان کشورمان می تواند موضوع های بکر و قابل اعتنا برای نگارش نمایشنامه های دینی فراهم کند. چنین پیشنهادی، طبیعتا بدون توجه به حضور عناصر دراماتیک در داستان ها صورت نگرفته است به همین مناسبت فقط به مطرح کردن عناوین بسنده نکرده ایم و پیشنهاد را این گونه جامع تر می کنیم که ما می توانیم با بررسی شخصیت پردازی دراماتیک قصه یوسف که در قرآن با لقب « احسن القصص» یعنی نیکوترین قصه ها آمده است مشتی از خروار را نشان دهیم تا به اهل قلم تئاتر کشورمان یکبار دیگر بازنگری در قصه های قرآنی را خاطر نشان کند. اگر سوال شود که چرا قصه یوسف بر سایر داستان ها رجحان دارد باید بگویم هیچ داستانی به اندازه داستان یوسف در آثار مذهبی، تفسیرهای قرآنی و ادبیات فارسی این همه ریشه ندوانیده است و چنانکه می دانیم علاوه برقرآن کریم، در کتاب مقدس، عهد عتیق نیز داستان یوسف به طور مسبوط نقل شده است. از سایر منابع فارسی که قصه یوسف در آن ها آمده است می توان به تفسیر طبری، کشف الاسرار میبدی، تفسیر سورآبادی، تفسیر المیزان، هفت پیکر نظامی، قصه یوسف زید طوسی، هفت اورنگ جامی و ... اشاره کرد .
پیشنهاد نگارنده برای هر نمایشنامه نویسی خواندن دوباره ی قصه یوسف به عنوان یکی از قصص قرآنی است. شاید اکنون نمایشنامه نویس ما بتواند با نگرش جدیدی به قصه های قرآن که گاه به شکل پاراگراف های کوچک در میان سوره های مبارک قرآن کریم آمده اند و گاه مبسوطند تا جایی که نام سوره نام یکی از شخصیت های قصه است (سوره مریم، سوره ابراهیم، سوره یوسف، سوره یونس) می توان بنای تئاتری را نهاد که هم دینی است و هم امکان ارتباط با مخاطب را فراهم می سازد چرا که مخاطب چنین تئاتری یک مسابقه ذهنی با پتانیسل های مذهبی را با خود به سالن اجرا خواهد آورد و آمادگی پذیرش و آموزش مضامین دینی را نیز دارا خواهد بود.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره